AMD, oyun laptopları ve taşınabilir oyun cihazları için önemli bir yenilik olan Değişken Grafik Belleği (VGM) teknolojisini tanıttı. Bu teknoloji, CPU ve GPU’nun ortak belleği paylaştığı sistemlerde, kullanıcıların sistem belleğinin büyük bir kısmını grafik belleği olarak kullanmalarını mümkün hale getiriyor. Özellikle yüksek bellek talep eden oyunlarda performansı artırmak adına geliştirilen bu yenilik, BIOS ayarlarına girme zorunluluğunu ortadan kaldırarak AMD’nin masaüstü Adrenalin uygulaması üzerinden kolayca aktif hale getirilebiliyor.
Değişken Grafik Belleği, şimdilik sadece AMD’nin AI 300 “Strix Point” laptop modellerinde kullanılabiliyor. Sistemdeki toplam RAM miktarına göre ayarlanabilen bu özellik, örneğin 32 GB RAM’e sahip bir laptopta 512 MB olan standart video belleğini, VGM’nin “orta” ayarı ile 8 GB’a kadar artırabiliyor. Bu durumda cihaz, 24 GB sistem belleği ve 8 GB video belleğiyle çalışmaya devam ediyor.
Oyun performansında değişkenlik gösteriyor
Peki, bu ekstra grafik belleği oyun performansını ne kadar etkiliyor? Bu durum oyundan oyuna değişiklik gösterebiliyor. Bazı oyunlar, özellikle daha yeni ve grafik açısından yoğun yapımlar, büyük miktarda VRAM talep ediyor. Örneğin, Alan Wake II gibi oyunlar minimum 6 GB VRAM gereksinimine sahip ve yeterli belleğe sahip olmayan sistemlerde başlatılamıyor bile. Bu durum, Valve Steam Deck, Asus ROG Ally ve Lenovo Legion Go gibi taşınabilir oyun cihazlarına sahip kullanıcıların bir süredir VRAM ayarlarını optimize etmelerine neden oldu.
Erken testlerde, AMD’nin Strix Point laptoplarından biri olan Asus Zenbook S 16 üzerinde bu teknoloji incelendi. Yapılan testlerde, Control gibi bazı oyunlar bu teknoloji ile gözle görülür bir performans artışı sağladı. VRAM 8 GB’a çıkarıldığında, oyun 65 fps’ye kadar yükselen bir kare hızına ulaşırken, bu teknoloji kapalıyken aynı oyunda 54 fps elde edildi. Ancak, her oyunda bu kadar belirgin bir fark oluşmuyor. Bazı oyunlarda performans artışı sınırlı kalırken, bazı oyunlarda ise kare hızında hafif düşüşler bile gözlemlenebiliyor. Bu da teknolojinin oyun türüne ve yapısına göre farklı sonuçlar verdiğini gösteriyor.
AMD, VGM ile birlikte yeni nesil bir kare hızı artırma teknolojisi olan Fluid Motion Frames 2’yi de Strix Point laptoplarda teknik önizleme olarak sunmaya başladı. Bu teknoloji, sistemde mevcut olan kare hızını artırmak amacıyla yeni kareler oluşturarak özellikle yüksek kare hızlarına ulaşmayı hedefliyor. AMD, bu özelliğin en iyi 50 fps ve üzeri kare hızlarında çalıştığını belirtse de, bu yeni sürümün orijinal Fluid Motion Frames teknolojisine kıyasla daha fazla kare hızı sunup sunmadığı konusunda net bir bilgi verilmedi.
Bununla birlikte, AMD’nin sunduğu bir diğer özellik olan FSR (FidelityFX Super Resolution) teknolojisi ile birleştirildiğinde, örneğin Horizon Zero Dawn gibi bir oyunu 39 fps hızında çalıştıran bir laptop, bu teknolojilerin birlikte kullanılması durumunda 66 fps’ye kadar yükselen bir performans sağlayabiliyor. Bu da, özellikle yüksek çözünürlüklü ekranlarda daha akıcı bir oyun deneyimi anlamına geliyor.
Son olarak, AMD’nin oyun performansı konusunda sunduğu yenilikler sadece yazılım tarafıyla sınırlı değil. Firma, RX 7800M adını verdiği yeni bir mobil grafik yongasını da duyurdu. Bu 12 GB’lık video belleğe sahip grafik işlemcisi, AMD’nin ürün gamında önemli bir boşluğu dolduruyor. 180W güç tüketimiyle çalışabilen RX 7800M, masaüstü sürümüne göre biraz daha hafifletilmiş bir RX 7800 XT modeli olarak tanımlanıyor.
Bir yanıt yazın